2010. december 26., vasárnap

Töltött tofusült - azaz a "híres" Tofurkey házilag - karácsonyi főétel 2010.

Ezt a főétel - ötletet már évek óta nézegettem különböző blogokon, receptes gyűjtőoldalakon, de valahogy nem akaródzott megcsinálni. Valószínűleg az tartott vissza a kivitelezéstől, hogy a tofura / szójára ilyen mennyiségben még sosem fájt a fogam, de idén valamiért meggondoltam magam. Az igazság az, hogy nem is nagyon volt időm karácsony előtt a netet bújni és jó ötletekre vadászni, így maradt ez a sült és nagyon örülök, hogy kipróbáltam! :)Az eredeti recept szerint összesen 5 csomag tofura lett volna szükség a sülthöz, de én annyit nem akartam bevállalni, tudtam, hogy a gyerekeket nem fogja lázba hozni ez a kaja, így csökkentettem a mennyiségeket 3 csomagra, s így is kb. 6 személy részére elegendő ételt sikerült prezentálnom :P ( sebaj, hidegen is finom! :)



Töltött tofusült

A tofuhoz:
3 csomag tofu ( 2 füstölt és 1 metélőhagymás )
1 evőkanál majoránna
1 evőkanál szárnyas fűszerkeverék ( melyben volt só, bazsalikom, fűszerpaprika, kakukkfű stb. )

Töltelék
3,5 dkg biomargarin
3 szelet kenyér
2 szál szárzeller
1 kis fej lilahagyma
1 - 2 gerezd fokhagyma
15 dkg laskagomba
1 evőkanál levespor ( DM - Gemüse brühe ), ebben van só
1 evőkanál sómentes "levespor"
1/2 teáskanál majoránna
1/2 csésze víz

"Páclé"
1/4 csésze olaj
1/8 csésze szójaszósz
2,5 evőkanál frissen facsart naracslé
1/2 teáskanál mustár
1/8 csésze vörösbor ( elhagyható )

Előző nap:
Késes robotgépben keverjük nagyon (!!!!) krémesre a fűszereket és az összemorzsolt tofut, ehhez sok türelemre lesz szükségünk, de sokkal jobb eredményt érünk el, mintha - ahogyan sok receptben javasolják - csupán kézzel morzsolnánk össze a tofut.

Béleljünk ki egy szűrőt tüllel vagy egy tiszta konyharuhával, kanalazzuk bele a tofut és alaposan nyomkodjuk le. Állítsuk egy mélytányérra a szűrőt, hajtsuk rá a konyharuhát, tegyünk rá nehezéket és kb. egy éjszaka alatt így kicsöpög belőle a felesleges víz. Hozzáteszem, hogy ha konyharuhát használunk, nagyon valószínű, hogy az beissza ezt a vizet, így csöpögni nem nagyon fog tudni, de lehet, hogy csak én jártam így :)

Aznap:
Készítsük el a tölteléket, a margarinon pirítsuk meg az apróravágott hagymát, fokhagymát, szárzellert, majd adjuk hozzá a felaprított gombát, fűszerezzük és öntsük fel kb. 1/2 csésze vízzel. Egy tálba tegyük bele a felkockázott kenyeret és öntsük nyakon a forró lével, akkor jó, ha nem tocsog, de a kenyér azért felpuhul tőle.

A pácléhez keverjünk össze mindent egy tálban.



Jöhet az összeállítás.

Melegítsük elő a sütőt 180 fokosra.
Egy sütőtálat béleljünk ki sütőpapírral.

Szabaduljunk meg a nehezéknek használt könyvektől és egy kanállal szedjük ki a tofu közepét. Vigyázzunk, hogy hagyjunk egy kb. 1 - 1,5 cm - es peremet ill. az alját se lyukasszuk ki a tofunak, mint ahogyan pl. én tettem :D De ez sem probléma, ha szépen visszanyomkodjuk oda is a tofut.
A kikapart tofut tegyük félre, a mélyedést kenegessük meg a páclé egy részével, tegyük bele a tölteléket, majd a félretett tofut lapogassuk rá alaposan.


Egy kis ügyeskedéssel varázsoljuk át a sütőpapíros edénybe a tofut, fejjel lefelé természetesen és ismét kenjük meg a páclével.


Én néhány szem krumplit is kockáztam a tofu mellé és így toltam be a sütőbe.

Mindenhol azt javasolják, hogy fedjük le alufóláival és így süssük, nekem ez nem jött be, úgyhogy hamar megszabadultam a fóliától. 180 fokon kb. 75 - 90 perc alatt elkészül, de valószínűleg még bírta volna a sütőben tovább is. Akkor van kész, ha szép kérgesre sül a teteje. Időközben nem árt a megmaradt páclével továbbra is bekenni a tofut - mondjuk 15 - 20 percenként -, ez adja a színét és nem utolsó sorban az ízét is :)

A végeredmény gyakorlatilag egy töltött pulykafélét kíván utánozni, egész sikeresen, mindenestre nagyon finom és laktató vacsora volt :)

6 megjegyzés:

  1. Ez tényleg nagyon jól néz ki! És nem is olyan bonyolult, mint amilyennek hittem. Gomba helyett szerinted padlizsánnal is működik?

    VálaszTörlés
  2. Szia Dorci!

    Persze, padlizsánnal is nagyon finom lesz :)

    Kata

    VálaszTörlés
  3. Baromi nagy LIKE az oldalnak!!!! Ezt meg fogom csinálni! Már most látom, hogy imádni fogja a párom :)))))

    VálaszTörlés