2009. április 8., szerda

Vegán húsvéti sonka – kísérleti recept ( csak saját felelősségre! :o)

Őszintén szólva nem így terveztem én ezt. Azt hittem, jó korán ki fogom kísérletezni mindenki legnagyobb megelégedésére a vegán, azaz húsmentes húsvéti sonka receptet, hogy azok a családok is tehessenek valami „olyasmit” az asztalra, akik egyébként nem fogyasztanak húst.

De aztán nem úgy alakultak a dolgok. Először is jött a léböjt, majd a lassú akklimatizálódás az evés terén ( keveset és gyakran nem a főtt ételt kívánjuk ), ill. egy nemvárt ajándékot is kaptunk, valami vírus – félét, ( Eszter lányunk a múlt héten szenvedett tőle ),. Két napja fáj a hasunk, étvágyunk nulla, ellenben az is kimegy belőlünk, amit meg sem ettünk … no, de erről elég is ennyi, elnézést, csak meg szerettem volna magyarázni miért szórakozom most Veletek, ill. azzal, aki elég bátor és úgy csinálja utánam ezt a „sonka” - receptet, hogy magunk se tudjuk mi fő ki a végén belőle :o))

Mi most Emma lányommal ( nagggyon sokat segített ám Ő is! :o) ott tartunk, hogy hűl a páclé is és a szejtán sonkák is. Hogy mi lesz belőlük? Fogalmam sincs, de a szejtán így a főzés után kellemes ízű, remélem a pácolás során csak gazdagodni fog a pozitív jelzők tárháza és nem ázik szét a „massza”. No, meglátjuk. Aki bátor csinálja velünk, vagy várjon még mondjuk két napot és akkor már többet tudok mondani a végeredményről, s még akkor is marad 2 – 3 napja bepácolni a saját sonkáját.

Azt azért hozzátenném, hogy már így, pácolás előtt is tökéletesen késznek mondható a sonka imitációnk, nem muszáj pácolni, de így egy kissé szárazabb marad a végeredmény, mint a rendes sonka.


Vegán húsvéti sonka ( sk. )


2 + ¾ csésze szejtánpor

1 csésze füstölt tofu ( ez kb. a 30 dkg – s csomag fele, de ha szójamentesen akarod, használj egy csésze fehér, főtt babot – konzervet )

2 csésze víz

¼ csésze olaj

2 teáskanál tengeri só

2 teáskanál fűszerpaprika

2 teáskanál hagymagranulátum

1 teáskanál fokhagyma granulátum

1 evőkanál sörélesztő

¼ teáskanál kurkuma

1 teáskanál folyékony füst ( bab esetén használj ebből egy kicsit többet )

1 teáskanál szárított kakukkfű

bors



A szejtánpor kivételével botmixerrel dolgozd össze a kimért fűszereket és egyebeket, majd fakanállal dolgozd hozzá a sikérport is. A masszát kétféle módon is hőkezelheted : én ketté vettem és próbaképpen az egyik felét tiszta konyharuhába csavarva és átkötözve, lobogó forró vízbe tettem és ott főztem 80 percen át, a másik felét alufóliába tekertem mint egy nagy szaloncukrot, és belehelyeztem az elektromos párolóedényembe és szintén 80 percen keresztül gőzöltem. ( Érdekes volt összehasonlítani a két „sonkát”, a vizes sokkal halványabb és puhább volt, a párolt teltebb színű, állagú és persze erősebb ízű is, hisz nem főtt bele a sok íz a vízbe. )



Ezután sütőpapíros tepsire pakoltam mindkettőt és hideg sütőbe raktam őket. 250 fokon sütöttem kb. 20 percig, majd megfordítottam őket és még 175 fokon is kaptak 15 percet. Ez azért jó, mert kapnak egy kis kérget.



Ha kihűltek, mehetnek a páclébe ( ha van sonkahálód azokba is belegyömöszölheted, én ezt fogom tenni, de ez egyedül nem megy és a lányaim ebben még nem tudnak segíteni, meg kell várjam az uram ;o) – update: mégis sikerült egyedül!!!), szerintem min. 2 – 3 napra., de lehet, hogy 4 - 5 - re is. Majd nézem és tudósítok.



Páclé


1 evőkanál cukor

1 evőkanál tengeri só

3 gramm koriander

3 gramm borókabogyó

10 db. babérlevél

6 fokhagymagerezd

1 evőkanál levespor

2 evőkanál bioecet

1 evőkanál majoránna

1 evőkanál kakukkfű

1 evőkanál bazsalikom

1 evőkanál oregánó

1 evőkanál folyékony füst

2 - 3 evőkanál szójaszósz


Végy ki a főzővízből 1 liternyit, keverd el benne a fűszereket és forrald fel. Öntsd fel annyi tiszta vízzel majd, amennyi várhatóan ellepi a sonkádat és hagyd hűlni a páclevet.



Ha minden kihűlt, pakold bele a sonkákat ( az egyik 45 dkg - s, a másik 55 dkg - s , mielőtt elfelejtem ) és pácold néhány napig, a hűtőben tartva az edényt. Állítólag naponta egyszer megforgatni sem árt a szejtánsonkát a lében.



Hajrá, mindenki!!!! Kíváncsi vagyok, milyen lesz a végeredményünk és arra is, lesz – e, aki velem csinálja ;o)) Még egyszer szeretném hangsúlyozni, felelősséget nem vállalok az eredményért ... ;o))


Kapcsolódó cikk, azaz a vélemény itt!!



16 megjegyzés:

  1. Kíváncsian várom a végeredményt!

    VálaszTörlés
  2. Juj, köszönöm!

    Én is nagyon várom!
    (Folyékony füst? Sörélesztő? Asszem, irány egy bolt. =D)

    VálaszTörlés
  3. Jaj, még egy kérdés.
    Sonkahálót merre kapni?

    VálaszTörlés
  4. Egyem azt a dolgos kis kezet! (Ja, az nem vega ;)

    VálaszTörlés
  5. Napmátka,
    én is, izgulok.

    Kiddy,
    Ha a sörélesztőt kihagyod, nem tragédia. A füst kell, kivéve, ha megfüstölöd rendesen a sonkádat ;o)
    A sonkahálót én úgy szereztem hentes ismerőstől, nem tudom, hivatalosan hol kapható.

    Névtelen,
    A kis kéz vega, Te nem vagy az, ha megeszed :o))

    VálaszTörlés
  6. Szia!

    Folyékony füstöt hol lehet kapni? Én eddig bárhol érdeklődtem, hogy van-e, csak buta-arcú nézéseket kaptam válaszul.
    Gondolom rossz helyeken keresgéltem...

    Kata

    VálaszTörlés
  7. Újabb rácsodálkozás, micsoda ötleteid vannak :)

    Van esetleg egy füstölt ízű só is, amit lehet használni, ha nincs folyékony füst sehol a közelben. Horváth Rozi féle, meg a Gusto féle (a Bad ischleres 7fűszersó párja).

    VálaszTörlés
  8. Kata,
    Ezekre a kérdésekre mindig olyan nehezn tudok konkrét választ adni, a nagyobb bioboltokban biztosan van. Anníit segítségül, hogy így néz ki: http://href.hu/x/534q

    Bridge,
    köszi, igen, az a só is megteszi, ha nincs folyékony változat! :o)

    VálaszTörlés
  9. Te aztán nem sajnálsz időt, fáradságot! :) Nagyon szurkolok, és kíváncsi vagyok.

    VálaszTörlés
  10. Holnap vágd fel az egyiket és mutass képet, írd le, milyen lett! Köszi! Aaaannyira kíváncsi vagyok.

    VálaszTörlés
  11. Hű, ez aztán profi!!! Nagyon ügyes vagy!
    Kíváncsi vagyok az ízére vajon mennyire "tömény"?

    Én csak szejtántekercset tervezek, sonka gyanánt, ha eljutok odáig. :)

    VálaszTörlés
  12. Köszi lányok :o)

    Este felvágom és mesélek majd!

    Reni, szerintem nem lesz "olyan" tömény! Én kis kellemesre terveztem :o))

    Kedves névtelen, enni is fogjuk, ne aggódj! :P

    VálaszTörlés
  13. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  14. A következő posztban elmesélem, nekünk hogy ízlett a sonka ... ;o)

    VálaszTörlés
  15. Mi az a levespor? :D és sonkahálót hol kapok? :)

    VálaszTörlés